Banjo a jeho vzestup v dnešní populární hudbě

Autor: Michal Hromčík <hromcik[zavinac]bgcz.net>, Téma: Banjo, Vydáno dne: 20. 09. 2017

Aktualizováno 20. 9. 2017 Z našeho domácího pohledu to tak nemusí vypadat, ale novináři kulturních rubrik velkých listů jako například New York Times, Wall Street Journal nebo Time ve svých letošních článcích opakovaně zmiňují, že banjo jaksi více a viditelněji proniká do hlavního proudu populární hudby. Shodou okolností jsem v těchto dnech narazil na několik zajímavých odkazů, prezentujících banjo v souvislostech méně běžných až někdy místy bizarních, o které by bylo škoda se nepodělit. Pojďme se společně podívat, kde všude se banjo dá najít.

Nebudu zdržovat věcmi známými, spíš upozorním na zajímavosti a přidám pár postřehů. Nedá se zaručit, že dole uvedené hyperlinky budou fungovat navěky, ale snad jich většina pár měsíců vydrží.

Čím to, že je ve dnešní světové pop music banjo víc vidět? Jedním z vlivů poslední doby, který zvedl vlnu zájmu o akustickou muziku a její nástroje, byl zřejmě film O Brother Where Art Thou. Za další výrazný vliv se dá považovat přítomnost banja (zvuková i vizuální) u dvou mimořádně úspěšných interpretů světové popové scény: je to několikanásobná vítězka Grammy slečna Taylor Swift a stejnými cenami ověnčený britský spolek Mumford & Sons. Můžeme obě jména sice řadit stylově do různých žánrů, ale velikostí jejich světového ohlasu nejdou přehlédnout ani v univerzální množině pop music.

Takže dál už jen v bodech – čekali byste banjo v těchto souvislostech?

Obchodníci s nástroji spekulují, že na rozdíl od módní vlny s ukulele, která proběhla přes youtube v posledních čtyřech letech, by oblíbenost banja mohla vydržet růst delší dobu. Například i proto, že banjo má větší rozsah a tím větší muzikální využitelnost. A hlavně proto, že kvůli vyšší pořizovací ceně se pro banjo rozhodnou spíš lidi se serióznějším a trvalejším zájmem. Jestli to bude pravda, máme se na co těšit. A jaká je vaše oblíbená úleťárna s banjem?


Michal Hromčík
, 2. září 2013, 20. září 2017, Brno